Paweł Białynicki-Birula
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest analiza warunków szkolnictwa wyższego w Polsce, jak również określenie czynników determinujących jego funkcjonowanie i wskazanie kierunków jego zmian. Tekst zawiera kompleksową diagnozę sektora szkolnictwa wyższego, porównania międzynarodowe oraz odniesienia do prognoz demograficznych. Analiza wskazuje, że najbliższe lata będą bardzo trudne dla szkolnictwa wyższego z powodu nałożenia się szeregu niekorzystnych zjawisk. Podkreślono, że promocja różnych form kształcenia ustawicznego i rozwoju kwalifikacji zawodowych, jak również oferta mająca na celu zwiększenie liczby studentów zagranicznych powinny stanowić integralną część działalności polskich szkół. Należałoby rozważyć również takie działania, jak zwiększanie jakości kształcenia, dywersyfikacja i elastyczność form działalności badawczej instytucji oraz promocja edukacji.

SŁOWA KLUCZOWE

szkolnictwo wyższe, oświata, rynek usług edukacyjnych

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0